F35 Charleville Meziere
- Details
- Hits: 155
Ook de jonge duiven gingen om 9 uur los voor hun 7e vlucht. Ditmaal uit Charleville-Meziere , voor Steenwijk 351km.
De navlucht haalde nog geen 70 km per uur vanmorgen.
Misschien dat de jonge duiven iets sneller kunnen.
De ligging is toch meer zuidelijk vergeleken met Duffel. Maar de toenemende temperatuur en de afstand zal dat "voordeeltje" wel teniet doen. 7 deelnemers korfden nog 190 duiven in.
Bij sommige duiven begint de rui in te treden dus die duiven hadden het moeilijker.
Ook het ogen probleem speelt bij sommige duiven.
Sommige liefhebbers hebben er weinig problemen mee. Hebben die dan topvorm? waardoor de jongen er minder gevoelig voor zijn? of hebben die het juiste middel gevonden om het probleem op te lossen?
Veel wijzer word je er niet van als je het op de man af vraagt. Jammer.
Eerste prijs vandaag voor de Gebr.Kruisweg, A&A Timmerman op plek 2 en Harm van Sluis op plek 3.
De snelste duif vloog 69km/uur wat dus vergelijkbaar was met de navlucht van vanmorgen.
's Avonds bij het klok afslaan moesten er nog ongeveer 20% van de duiven komen.
N35 Duffel
- Details
- Hits: 136
Een flinke kopwind voor de natoer duiven vanuit Duffel.
NO3 a 4 betekent recht tegen de wind op.
Totaal ander weer dan afgelopen week. Los gingen de duiven om 9 uur.
We hadden nog 116 duiven in de wedstrijd.
De snelste duif in de vereniging haalden de 1100 meter/minuut. Die was van Harm van Sluis.
Jonkers/Pit op de plekken 2,3 en4.
Een extra vermelding voor de eerste jonge duif .
Tegen al dat duivinnen geweld op jongen vloog de 206 van Joop Schuring een mooie 7e prijs.
Het verloop van de vlucht was best traag.
Ruim 40 minuten voordat de prijzen verdiend waren. Alle duiven die 's avonds nog moesten komen waren jonge duiven.
F34 Rethel
- Details
- Hits: 192
De 6e jongeduiven vlucht alweer.
We vlogen uit Rethel met 227 duiven. Het zou een bijzondere vlucht worden.
De wind waaide uit Zuidelijke richting en nam gedurende de dag in sterkte toe.
Los om 8.15 uur , beloofde het weer een snelle vlucht te worden.
De voorspelling was dat de duiven boven de 100km/uur zouden vliegen.
Betekent wel dat ze het kompas scherp moeten hebben , anders gaan ze vrijwel zeker te ver door. Maar dat er tussen de 1e en 5e duif in de vereniging 20 minuten tijdsverschil zit , dat had niemand verwacht.
1 ding was zeker vandaag. De jongen van Harm van Sluis hadden het kompas goed afgesteld.
Hij draait 1,2,3 en 4. De eerste 3 zijn ook kopduiven in de afdeling (12e, 16e en 24e tegen 8077 duiven)
De snelheid van de 1e duif was meer dan 115km/uur.
De wedstrijd verliep nog wel wat stroef want het duurde een uur voordat 33% van de duiven thuis was.
N34 Luyksgestel
- Details
- Hits: 164
De 3e navlucht vlogen we met 159 duiven uit Luyksgestel.
Er waaide een toenemende Zuiden wind , dat betekent meestal een bijzondere vlucht en dat klopte ook ditmaal.
De eerste duif in de vereniging bij Peter Soer.
Hij klokte al om 11.40, betekent een snelheid van 110km/uur gemiddeld. Dit is geen vitesse duif , maar een overnacht fond duif die vandaag super gemotiveerd was.
Zijn duif heeft wel een voorliefde voor de 3e navlucht en staartwind want vorig jaar vloog ze op de 3e navlucht met staartwind ook kop in de vereniging.
De duiven kwamen vlot naar huis. Binnen een kwartier waren de prijzen verdiend.
F33 Quievrain
- Details
- Hits: 179
De jonge duiven gingen naar Quievrain. Het is wel 5 jaar geleden dat we daar gelost hebben.
De temperatuur was dit weekend prima. (20-23 graden)
De windrichting was moeilijk aan te geven, variabel zullen we maar zeggen.
Los gingen de duiven om 10.40 voor hun 300km vlucht.
De eerste duiven in de vereniging bij de Gebr. Kruisweg om 14.51, direct gevolgd door Harm van Sluis in dezelfde minuut.
Op plek 3 ook Harm van Sluis , 2 minuten na zn eerste duif.
Het verloop was flink verschillend vandaag. Bij sommige liefhebbers ging het vlot, 30 tot 50% thuis in een half uur.
Bij andere liefhebbers ging het erg traag.
Bij afslaan om 1900 uur misten er nog zeker 25%.
Zondag kwamen de duiven goed na.